2017-10-26

Humorsåpa marknadsför Hörby kommun

Potatisdrottningen på Gamla torg i Hörby. Sanna Persson spelar en av huvudrollerna i humorsåpan "Hörby"
​Potatisdrottningen på Gamla torg i Hörby. Sanna Persson spelar en av huvudrollerna i humorsåpan "Hörby".

​Hörby gör en för kommunvärlden unik satsning och tar humorn till hjälp för att marknadsföra kommunen.

Humorsåpan ”Hörby” får premiär den 9 november. Sex veckor i rad kommer ett nytt avsnitt att släppas på den klassiska såpatiden: torsdagar kl 20.00.

ola Selmén och Håkan Brink under inseplning på Hörby marknadUppmärksamma Hörbybor har lagt märke till att ett filmteam dykt upp runt om i kommunen den senaste tiden. Första scenen spelades in under Hörby marknad i juli, och sedan dess har filmteamet besökt många olika platser.

- I stället för traditionell film med vackra scener och beskrivningar som egentligen passar in på de flesta skånska orter, satsar vi på något annorlunda. Pengarna är öronmärkta för marknadsföring, men vi avstår i år från traditionell annonsering, tryckta broschyrer och liknande, och satsar allt på vår Hörbysåpa. Vi gör en enda rejäl marknadsföringsinsats och vill samtidigt roa och väcka positiv uppmärksamhet, säger kommunchef Johan Eriksson.

Kända skådespelare

”Hörby” är en fiktiv historia med blinkningar åt traditionella såpaintriger. Istället för en maktkamp om olja eller vin, som i ”Dallas” eller ”Falcon Crest”, står den påhittade kampen i Hörby om potatismarknaden.

I rollerna syns några av Skånes finaste humorskådespelare. Huvudrollerna spelas av Sanna Persson, känd från bland annat Hipp Hipp, Eva Westerling och Håkan Brinck. Även Ola Selmén, från SVTs ”Amigo” och ”Upp till bevis”, finns med i ”Hörby”. Olika Hörbybor och profiler dyker upp i mindre roller.

Sunnanå production

Alla resurser har lagts samman för att kunna kraftsamla och nå ut så brett som möjligt. Det är möjligt att skapa de sex såpaavsnitten tack vare nära samarbete med Sunnanå Production AB, som har all kompetens inom företaget. Sunnanås Anders och Viktoria Johansson har i samverkan med kommunens kommunikatörer skapat allt från idé, manus, musik och vinjett, till att hitta rätt skådespelare, regissera, filma och klippa såpaserien.

Sunnanå Production ligger bakom en rad SVT-produktioner och populära barnakter som ”Amigo Grande”, ”Doris & Knäckebröderna” och ”Live från Sunnanå”.

- Detta är en fullkomligt unik satsning som Hörby kommun gör. Aldrig tidigare har vi fått ett liknande uppdrag. Vi har skannat hur kommunerna vanligtvis marknadsför sig via film, och visst har humor använts, men aldrig på det här sättet, säger Anders Johansson.

Ett avsnitt i veckan

Under sex veckor släpps ett avsnitt i taget via kommunens webbsida www.hörby.se samt YouTube-kanal. Avsnitten är cirka fem minuter långa. I historien vävs Hörbys många fördelar in, som de goda möjligheterna att pendla till Malmö, Lund och Köpenhamn. Vackra naturscener varvar med bilder från Hörby centrum, landsorten och olika besöksmål.

Som mindre landsortskommun har Hörby många utmaningar, bland annat att orten upplevs som anonym och ofta blandas samman med grannkommunen Höör. Målet är sätta Hörby i fokus. När människor i fortsättningen hör ”Hörby” ska de få en bild av något roligt och annorlunda. I en förlängning hoppas vi kunna locka såväl fler besökare, som inflyttare och företag att upptäcka vår fina kommun.

Filmteamet med Anders Johansson, Eva Westerling, Viktoria Johansson, fotografen och Bianca Mogren
Filmteamet med Anders Johansson, Eva Westerling, Viktoria Johansson, fotograf och längst fram kommunskreterare Bianca Mogren som syns i andra avsnittet av humorsåpan "Hörby". 

Dela på Facebook Tweet
Dela
SE HUMORSÅPAN HÄR!
hejahörby.se
Hörbyhumor i media