Aktiviteter och Hälsa

Det är viktigt att, även som senior fortsätta att vara aktiv och tänka på sin hälsa.

Motion är bra av många anledningar, inte minst genom att balansen förbättras, vilket gör att Du inte faller lika lätt. Motionen gör också att ditt skelett blir starkare. Detta innebär att vid fall, så blir det inte lika lätt ett brott på något ben.

Tänk på att motion kan innefatta mycket, alltifrån promenader och gymnastik till dans och dammsugning.

Det är aldrig försent att börja motionera. Gör det gärna tillsammans med någon annan. Den sociala gemenskapen är mycket viktig för välbefinnandet.

Balansträning

Vår och höst anordnas balansträning för dig som vill bibehålla och förbättra din balans. Grupperna leds av kommunens sjukgymnaster.

Kost och utevistelse

När det gäller att stärka skelettet så spelar även kost och utevistelse en viktig roll. För att undvika att skelettet blir urkalkat ska du gärna äta och dricka det som innehåller mycket kalcium (kalk). Exempel på sådana produkter är alla mjölkprodukter, spenat, lax och en del frukter och bär.

För att kunna ta vara på kalcium i kosten behövs D-vitamin och det får Du genom att vistas ute i dagsljus minst en kvart om dagen. Andra bra källor till D-vitamin är vitaminberikad mjölk, lever, ål, lax och sill.

Till goda matvanor hör faktiskt också fysisk aktivitet. Genom motion ökar aptiten och du får i dig de viktiga näringsämnen som behövs för att bibehålla hälsan och må bra. Helst ska du äta tre, jämt fördelade, mål mat om dagen och gärna ett par mellanmål. Varje måltid bör innehålla någon frukt eller grönsak.

Var du än bor i Hörby kommun, så har du nära till vacker natur och fina strövområden. Du kan till exempel besöka Fulltofta naturcentrum eller Karnas backe inne i tätorten, där det finns en belyst motionsslinga och boulebana.

Glöm inte vattnet!

Att dricka tillräckligt med vatten är också viktigt både för välbefinnandet och prestationsförmågan. Ofta känner man mindre törst med ökad ålder, därför är det viktigt att dricka även om du inte känner dig törstig.

Drick minst 2 liter vätska per dag varav minst 1 liter bör vara vanligt vatten, om inte din läkare har rekommenderat något annat. Om man äter och dricker för lite, så kan detta också orsaka yrsel.

 

 

 

 

 

Kontakta oss!
Äldrekonsulent

Linda Foerster
Tfn: 0415- 37 80 00