Humorsåpa marknadsför Hörby kommun

​Hörby gör en för kommunvärlden unik satsning och tar humorn till hjälp för att marknadsföra kommunen.

Humorsåpan ”Hörby” hade premiär den 9 november 2017. Sex veckor i rad släpptes ett nytt avsnitt på den klassiska såpatiden: torsdagar kl 20.00.

Uppmärksamma Hörbybor hade lagt märke till att ett filmteam dykt upp runt om i kommunen under hösten. Första scenen spelades in under Hörby marknad i juli, och sedan dess besökte filmteamet många olika platser.

– I stället för traditionell film med vackra scener och beskrivningar som egentligen passar in på de flesta skånska orter, satsar vi på något annorlunda. Pengarna är öronmärkta för marknadsföring, men vi avstår i år från traditionell annonsering, tryckta broschyrer och liknande, och satsar allt på vår Hörbysåpa. Vi gör en enda rejäl marknadsföringsinsats och vill samtidigt roa och väcka positiv uppmärksamhet, säger kommundirektör Johan Eriksson.

Marika Gärdeståhl Tjäder på Gamla torg.
Serien bjuder på många bekanta miljöer. Här står potatisdrottningen Marika Gärdeståhl Tjäder på Gamla torg.

Kända skådespelare

”Hörby” är en fiktiv historia med blinkningar åt traditionella såpaintriger. Istället för en maktkamp om olja eller vin, som i ”Dallas” eller ”Falcon Crest”, står den påhittade kampen i Hörby om potatismarknaden.

I rollerna syns några av Skånes finaste humorskådespelare. Huvudrollerna spelas av Sanna Persson, känd från bland annat Hipp Hipp, Eva Westerling och Håkan Brinck. Även Ola Selmén, från SVT:s ”Amigo” och ”Upp till bevis”, finns med i ”Hörby”. Olika Hörbybor och profiler dyker också upp i mindre roller.

Sunnanå production

Alla resurser har lagts samman för att kunna kraftsamla och nå ut så brett som möjligt. Det är möjligt att skapa de sex såpaavsnitten tack vare nära samarbete med Sunnanå Production AB, som har all kompetens inom företaget. Sunnanås Anders och Viktoria Johansson har i samverkan med kommunens kommunikatörer skapat allt från idé, manus, musik och vinjett, till att hitta rätt skådespelare, regissera, filma och klippa såpaserien.

Sunnanå Production ligger bakom en rad SVT-produktioner och populära barnakter som ”Amigo Grande”, ”Doris & Knäckebröderna” och ”Live från Sunnanå”.

– Detta är en fullkomligt unik satsning som Hörby kommun gör. Aldrig tidigare har vi fått ett liknande uppdrag. Vi har skannat hur kommunerna vanligtvis marknadsför sig via film, och visst har humor använts, men aldrig på det här sättet, säger Anders Johansson.

Kommunsekreterare Bianca med filmteamet i en korridor.
Kommunsekreterare Bianca Mogren får instruktioner inför en scen.

Ett avsnitt i veckan

Under sex veckor släpps ett avsnitt i taget via kommunens webbsida hörby.se, den egna webbsidan hejahörby.se samt kommunens YouTube-kanal. Avsnitten är mellan fem och tio minuter långa. I historien vävs Hörbys många fördelar in, som de goda möjligheterna att pendla till Malmö, Lund och Köpenhamn. Vackra naturscener varvas med bilder från Hörby centrum, landsorten och olika besöksmål.

Som mindre landsortskommun har Hörby många utmaningar, bland annat att orten upplevs som anonym och ofta blandas samman med grannkommunen Höör. Målet är sätta Hörby i fokus. När människor i fortsättningen hör ”Hörby” ska de få en bild av något roligt och annorlunda. I en förlängning hoppas vi kunna locka såväl fler besökare som inflyttare och företag att upptäcka vår fina kommun.